Pomiar tkanki tłuszczowej – pomiar fałdu skórnego

Pomiar tkanki tłuszczowej

Pomiar tkanki tłuszczowej to istotna część informacji w jakim kierunku zmierza nasza dieta. Bywa tak, że ograniczenie pokarmów i brak aktywności fizycznej skutecznie obniża wagę, gdzie tracimy nie tylko tłuszcz ale i mięśnie. Pomiar zawartości tkanki pozwala kontrolować proces odchudzania.

Co to jest tłuszcz i po co komu pomiar tkanki tłuszczowej w ciele?

Tłuszcze to jeden z trzech podstawowych składników odżywczych (są jeszcze węglowodany i białka). Tłuszcze to najlepsze paliwo energetyczne dla naszego organizmu i jednocześnie najbardziej skondensowane źródło energii. Stąd też nie gromadzimy cukrów (poza glikogenem w mięśniach i wątrobie co starcza na 40 – 60 minut treningu) a właśnie tłuszcze. Poza funkcją energetyczną tłuszcze chronią nasze ciało przed ochłodzeniem i przegrzaniem, są składnikiem błony komórkowej i biorą udział w tworzeniu hormonów. Dlatego też unikanie tłuszczy w diecie nie ma sensu z punktu widzenia dietetycznego ani treningowego – ważna jest jednak jego odpowiednia ilość i jakość (chociażby NNKT).

Pomiar tkanki tłuszczowej jest istotny przy odchudzaniu oraz przybieraniu na masie. Skład ciała, bardziej niż waga określa, czy nasz trening idzie w dobrym kierunku. Czy też musimy coś poprawić.

Spadek wagi nie musi wcale oznaczać obniżenia zawartości tkanki tłuszczowej. Może to być odwodnienie organizmu, albo spadek masy mięśniowej – co dodatkowo wpływa niekorzystnie na proces odchudzania. Mięśnie to nasza kotłownia. Ogrzewają nas i spalają energię z węglowodanów i tłuszczy. Gdy jest ich mniej – mniej też spalamy i szybciej się męczymy.

Jak mierzyć poziom tkanki tłuszczowej?

Najczęściej korzysta się z urządzeń elektrycznych bazujących na oporności prądu w tkankach. Np wagi Tanita obecne na siłowniach Calypso – tam najczęściej je widziałem.

Inna metoda to porównanie zdjęć i ocena wyglądu sylwetki – oczywiście to czysto subiektywne podejście.

Można też zastosować pomiar fałdu skórnego caliperem – fałdomierzem. Wszystkie metody obarczone są pewnym błędem. Pomiar prądem – zależy od naszego nawodnienia i spożytych pokarmów, metoda wizualna – jest subiektywna i niedokładna z zasady, pomiar fałdu skórnego, może być najdokładniejszy, jednak zależy od rozłożenia tkanki w ciele i dokładności pomiaru.

Fałdomierz – fat caliper

To proste urządzenie mierzy grubość fałdu skórnego w kilku miejscach – tkanka tłuszczowa nie jest równomiernie rozłożona w naszym organizmie. Można dokonać pomiaru w jednym, 3 a nawet 7 miejscach.

Czemu fałd skórny? Bo pod skórą mamy warstwę tkanki tłuszczowej – choćby w związku z funkcją izolacyjną, tu także jako amortyzator przy urazach. Zamiast fałdomierza można zastosować suwmiarkę – bo to na jej zasadzie działa fałdomierz, czy trochę mniej dokładny centymetr.

Miejsca pomiaru fałdu skórnego

U mężczyzn są to klatka piersiowa pomiędzy barkiem a sutkiem, brzuch w okolicy pępka, przód uda w połowie długości mięśnia.

U Pań będzie to triceps, brzuch w okolicy talii, udo. Pomiary należy dokonywać przed wysiłkiem fizycznym, po tej samej stronie ciała i powtórzyć każdy pomiar kilka razy.

Sam fałd chwytamy kciukiem i palcem i odciągamy od ciała. Dokonujemy pomiaru jego grubości. Należy upewnić się, że pod fałdem nie ma mięśni – wtedy zbyt mocno go uchwyciliśmy.

Wyniki w milimetrach można porównać w tabelach jak chociażby takich :

Pomiar poziomu tłuszczu. Źródło: http://www.linear-software.com/online.html
Pomiar poziomu tłuszczu. Źródło: http://www.linear-software.com/online.html

lub pozwolić na obliczenie wskaźnika specjalnemu algorytmowi jak tu:

http://www.linear-software.com/online.html

Pomiar tkanki tłuszczowej może być istotnym elementem kontroli prawidłowości diety (czy to obniżającej naszą wagę czy też tej skupionej na przybieraniu masy). O ilości tkanki możemy dowiedzieć się obserwując nasze ciało, lub zdać się na bardziej obiektywną ocenę: popularnymi wagami analizy składu ciała lub używając przyrządów do pomiaru fałdu skórnego – fałdomierza lub suwmiarki.

Pomogły mi takie strony jak:

http://www.sfd.pl/art/Odchudzanie/Fa%C5%82domierz__zmierz_sw%C3%B3j_poziom_t%C5%82uszczu-a1178.html

https://www.czasnatrenera.pl/czytelnia/poziom-tkanki-tluszczowej.html

http://www.linear-software.com/online.html

https://bodyfatgenius.com/analyzer-vs-calipers/

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.